دانلود مقاله بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی
فهرست مطالب
۱-۱: چیستی هنر نمایش ۹
۱-۲: بازشناسی وضعیت هنر نمایش در جهان ۱۵
۱-۲-۲: تماشاخانه های مدرن با آثاری از معماران معاصر ۴۴
تئاتر مدور اثر ماریوبوتا ۴۴
تئاتر المپیک- ۱۵۸۴- وینسترا، ایتالیا ۴۶
تئاتر گلوب، ۱۶۱۴، لندن، انگلستان ۴۶
تماشاخانه کمدی فرانسه، ۱۶۸۹، پاریس ۴۶
اپرا- تئاتر ملی پاریس، ۱۸۷۵، فرانسه ۴۶
تماشاخانه رویال، ۱۸۱۱ ۴۶
۱-۳: شناخت هنر نمایش در ایران ۴۶
۱-۳-۲: اولین گروههای تئاتری ۵۱
تئاتر ملی ۵۳
کمدی ایران ۵۳
کانون ایران جوان ۵۴
کلوپ موزیکال ۵۴
کمدی اخوان ۵۵
دوره فترت و علت ایجاد آن دوره ۵۵
پیدایش اداره هنرهای دراماتیک و هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک ۵۸
۱-۳-۳: گونه های مختلف نمایش ۵۹
۱-۳-۳-۱: به لحاظ محتوی ۵۹
نمایش های ملی و محلی ۶۰
۱-۳-۳-۲: از لحاظ نحوه اجراء ۶۰
نمایش های ثابت ۶۱
۱-۴: فضای نمایش ۶۱
۱-۴-۱: انواع فضای نمایش ۶۱
۱- فضاهای شهری فاقد طراحی ۶۱
۲- فضاهای شهری طراحی شده ۶۲
فضاهای معماری ۶۲
۱- فضاهای معماری مخصوص نمایش ۶۲
۲- فضاهای معماری با کارکردهای دیگر ۶۳
۱-۴-۲: نحوه توزیع فضایی فعالیتها ۶۳
تماشاگران ۶۴
۱-۴-۳: خصوصیات معماری فضاهای طراحی شده ۶۴
۱- فضاهای اصلی ۶۴
۲- فضاهای خدماتی ۶۵
۳- فضاهای ارتباطی ۶۵
برخی از اصول ترکیب ۶۷
۱-۵: بایدهای یک فضای نمایشی (استانداردهای فضا و معماری) ۶۷
۱-۵-۱-۱: گنجایش سالن ۶۸
۱- محدودیت دید ۶۹
۳- انواع گنجایش سالن تئاتر ۷۱
۱-۵-۱-۲: سالن نمایش و صحنه ۷۱
۱- تئاتر ایوانی (قاب عکسی) ۷۲
۲- تئاترهایی با صحنه های متفاوت از صحنه ایوانی ۷۳
۲-۱: صحنه کمانی (سه سویه) ۷۵
۲-۲: صحنه میدانی ۷۶
۲-۳- سالنهای نو ۷۸
سالهای دهه ۱۹۱۰ ۷۹
۱-۵-۱-۳: ملزومات انواع نمایش ۸۱
۱- نمایش عمومی و درام سمفونیک ۸۱
۲- اپرای بزرگ ۸۳
پروسنیوم (صحنه): ۸۴
۳- درام کوچک همراه با حرکت موزون نمایشی ۸۴
پروسنیوم (صحنه): ۸۵
عرض صحنه نمایش: ۸۵
۴- حرکات موزون نمایشی ۸۶
شکل: ۸۶
پروسنیوم (صحنه): ۸۷
۵- اپرای گروهی، اپرای کوچک، کمدی موزیکی و درام موزیکی ۸۸
میدان (صحنه در وسط): ۸۸
پروسنیوم (صحنه): ۸۹
عرض صحنه نمایش: ۹۰
اندازه سن: ۹۱
ترتیب: ۹۱
پروسنیوم (صحنه): ۹۲
۱-۵-۱-۴: ورود و انتظار تماشاگران ۹۳
۱-۵-۱-۴-۲: فضای انتظار ۹۴
۱-۵-۱-۴-۳: ورودی های سالن نمایش ۹۵
جدایی صوتی ۹۶
۱-۵-۱-۴-۴: رختکن ها ۹۶
۱-۵-۱-۴-۶: تریا ۹۷
۱-۵-۱-۴-۷: رستوران ۹۹
۱-۵-۱-۴-۸: گیشه فروش ۱۰۰
۱-۵-۱-۴-۹: دسترسی معلولین ۱۰۱
کمک به ناشنوایان ۱۰۳
۱-۵-۱-۵: صحنه ۱۰۳
۱-۵-۱-۵-۱: صحنه و حوزه های پیرامون آن ۱۰۴
۲- فضای کناری صحنه ۱۰۴
۳- فضای پشت صحنه ۱۰۵
۴- ارکستر یا جایگاه ارکستر ۱۰۶
۱-۵-۱-۵-۲: صحنه و سیستم های جایگزینی آن ۱۰۸
۱- صحنه های جانبی ۱۰۸
۳- صحنه آسانسوری ۱۱۱
۱-۵-۱-۶: پشت صحنه ۱۱۳
۱-۵-۱-۶-۱: مسیرهای ارتباطی ۱۱۴
۱-۵-۱-۶-۲: ورودی های صحنه ۱۱۵
۱-۵-۱-۶-۳: اتاق استراحت ۱۱۶
۱-۵-۱-۶-۴: سالن تمرین ۱۱۷
۱-۵-۱-۶-۵: اتاقهای تمرین ۱۱۹
۱-۵-۱-۶-۶: رختکن ها ۱۲۰
۱- رختکن با امکانات چهره پردازی ۱۲۰
نورپردازی رختکن با امکانات چهره پردازی ۱۲۱
لوازم اتاق رختکن ۱۲۱
۲- رختکن کودکان ۱۲۳
۳- اتاق گریم برای کسانی که خودشان گریم می کنند ۱۲۴
۱-۵-۱-۷: کارگاه ها و فضاهای تولید ۱۲۴
۱-۵-۱-۷-۱: کارگاه نجاری ۱۲۵
گرمایش ۱۲۶
پوشش دیوارها و کف ۱۲۷
اتاق کارکنان ۱۲۸
فضای مونتاژ ۱۲۸
۱-۵-۱-۷-۲: کارگاه نقاشی ۱۲۹
تجهیزات کارگاه نقاشی ۱۲۹
۱-۵-۱-۷-۳: کارگاه ملزومات صحنه ۱۳۰
انبار ملزومات صحنه ۱۳۱
۱-۵-۱-۷-۴: بخش لباس و خیاطی ۱۳۲
انبار ۱۳۴
۱-۵-۱-۷-۵: رنگرزی و رنگ کاری پارچه ۱۳۵
۱-۵-۱-۷-۶: کلاه دوزی و ملزومات آن ۱۳۶
۱-۵-۱-۷-۷: کفاشی ۱۳۷
۱-۵-۱-۷-۹: ساز و برگ نظامی و اسلحه ها ۱۳۸
۱-۵-۱-۷-۱۱: استودیوی ضبط ۱۳۹
۱-۵-۱-۸: فضاهای اداری ۱۴۰
۱-۵-۲: استانداردهای طراحی سالن های نمایش ۱۴۵
۱-۵-۲-۱: دید تماشاگران ۱۴۵
۱- خطوط دید افقی ۱۴۵
۲- خطوط دید عمودی ۱۴۷
۱-۵-۲-۱-۲: عمق تماشاخانه ۱۴۷
۱-۵-۲-۱-۳: راهروهای داخل سالن نمایش ۱۴۹
۱-۵-۲-۱-۳: انحناء ردیف های صندلی ۱۴۹
۱-۵-۲-۱-۵: دید در صحنه میدانی ۱۵۰
۱- شیب تماشاخانه ۱۵۰
۱-۵-۲-۱-۶: ترتیب جایگاه تماشاگران ۱۵۱
۱- طراحی صندلیها ۱۵۲
۲- صندلی برای معلولین ۱۵۳
۱-۵-۲-۲: استماع تماشاگران ۱۵۴
۱-۵-۲-۲-۱: نیازهای آکوستیکی ۱۵۵
۱- نیازهای آکوستیکی در طراحی شنودگاه ۱۵۵
۲- خلاصه نیازهای آکوستیکی ۱۵۵
۱-۵-۲-۲-۲: بلندی مناسب ۱۵۶
حجم پیشنهادی به ازاء هر صندلی (مترمربع) ۱۵۷
۱-۵-۲-۲-۳: پخش صوت ۱۵۸
۱-۵-۲-۲-۳: کنترل واخنش ۱۵۸
۱-۵-۲-۲-۵: تطبیق موارد یاد شده در چند نمونه ۱۵۹
سالن موسیقی Kobe – دانشگاه کوب ۱۶۱
۱-۵-۲-۳: تجهیزات صحنه ۱۶۳
۱-۵-۲-۳-۱: میله های بالابر و تاسیسات بالای صحنه ۱۶۴
۱-۵-۲-۳-۲: نورپردازی ۱۶۷
۱-۵-۲-۳-۳: صدا ۱۶۹
۱-۵-۲-۳-۴: سیستم ایمنی ۱۷۰
۱-۶: بررسی نمونه هایی از مجموعه های نمایشی در ایران ۱۷۱
ایران امروز ۱۷۲
۱-۶-۲: تئاتر شهر تهران ۱۷۳
سالن اصلی مجموعه: ۱۷۳
۱-۶-۳: تالار وحدت تهران ۱۷۶
۱-۶-۴: تالار سنگلج: ۱۸۵
۱-۶-۵: تالار مولوی ۱۸۸
اتاق فرمان ۱۹۰
-۱: چیستی هنر نمایش
آغاز نمایش در هر سرزمینی را باید در آداب، رسوم و مناسک مذهبی همان قوم و در فعالیتهای انسانی برای تنازع بقا جستجو کرد.
انسان بدوی برای تسلطیافتن بر محیط زندگانی و برای شناخت و کنترل نیروهای سرکش طبیعت شروع به خلق شخصیتهای جادویی با کمک لباس، گریم و ماسک میکند. چه این انسان میپنداشت که با خلق این شخصیتها و اجرای مراسم سحر و جادو میتواند بر جادوگران و گیاهان تأثیر نهد و آنها را در خدمت خود گیرد.
از سوی دیگر، انسان بدوی که در بیان افکار و عواطف خود ناتوان بود حرکت را به کمک طلبیده و از طریق حرکات موزون سعی در بیان افکار و عواطف خود کرد و برای درک لذت و به عنوان نیایش و سخن گفتن با خدایان خود شروع به انجام حرکات موزون (رقص) میکند.
بنابراین اولین هنرهای نمایشی در درون همین مراسم جادویی و حرکات موزون است که شکل میگیرد.
آئین و مراسم جادویی که اولین هستههای نمایشی را در درون خود پرورش میدهند، روش تعلیم بودند، زیرا مشخصه جامعه ابتدایی نداشتن زبان نوشتاری است و اجرای آیین و مراسم جادویی وسیلهای برای انتقال دانش و سنن یک قوم به نسلهای بعدی است. آئین برای مهارکردن حوادث احتمالی آینده اجرا میشود.
آئین و مراسم جادویی که گفتیم ریشههای تئاتر اند غالباً برای بزرگداشت نیروی فوق طبیعی، پیروزی در شکار یا جنگ، گذشته یک قوم و یک قهرمان به کار میروند.
(( برای دانلود کلیک کنید ))
:: برچسبها:
دانلود مقاله بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0